Hvor mange timers søvn efter alder?

Når vi bliver ældre, ændres vores søvnbehov, men der er generelle retningslinjer for en sund mængde søvn. Teenagere har for eksempel brug for mindst otte timers søvn om natten, og yngre voksne har brug for syv til ni timer. Men disse retningslinjer er baseret på folkesundhedsstandarder og kan variere for individuelle voksne baseret på interne faktorer. Børn har derimod brug for mest søvn til vækst og udvikling, så den tid, de skal sove, afhænger af deres alder, temperament og familieplan.

Teenagere har derimod deres egne specifikke behov. De skal gå i seng mellem ni og 22 .m., Og voksne skal sigte mod at gå i seng mellem ti og elleve p.m. Deres vågne tid skal også være konsekvent, så de kan vågne op, når de er klar. De ideelle søvntimer for teenagere varierer, men generelt bør de forsøge at gå i seng og vågne op på samme tid hver dag.

Søvnretningslinjer er kun anbefalinger, og dine specifikke behov kan variere. Mens nogle individer kan fungere fint med mindre end seks timers søvn, advarer eksperter om, at det er sjældent, at nogen gør det. Mennesker med samekslerende tilstande eller høj risiko for sygdom kan have brug for at få mere søvn end andre. En masse forskning er nødvendig for at bestemme den bedste mængde søvn for hver aldersgruppe. Mangel på søvn kan endda føre til vægtøgning, nedsat immunitet og forhøjet blodtryk sleepzone.dk.

Generelt oplever børn, der får den anbefalede mængde søvn, et bedre helbred end dem, der ikke gør det. Deres adfærd, humør og hukommelse forbedres, når de får en god nats søvn. Selv ældre voksne har brug for lige så meget søvn som yngre mennesker, men deres sovevaner er forskellige. De vågner ofte oftere, sover lettere og vågner hurtigere end deres yngre kolleger. Hvis du er bekymret for dine søvnvaner, skal du tale med din læge.

En god mængde søvn er afgørende for det generelle helbred. Det sikrer, at vi vågner op og føler os forfriskede og opmærksomme. Og det føles godt! Men hvor meget søvn har vi brug for? Ifølge National Sleep Foundation varierer dine individuelle behov efter alder, køn, sundhed og miljø. Men disse retningslinjer kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke timers søvn du har brug for baseret på alder og udviklingsstadium. Der er mange grunde til at få nok søvn, herunder optimal sundhed og en bedre holdning.

Mens børn er i stand til at have mere end ni timers søvn om dagen, er de normalt vågne for kun en kort lur om dagen. Som følge heraf får denne aldersgruppe ofte ti eller elleve timers søvn hver dag. Mange børn har dog stadig brug for mindst en lur om dagen, og disse lure varer alt fra en til tre og en halv time. Deres tidsplan dikterer også deres vågne tider.